Overdonderend Schotland

Schotland ... het land van de whisky, kastelen, Schotse kilts, uitgestrekte landschappen, lochs en Nessie. Of je nu wil of niet, voor je op reis vertrekt probeer je toch al een soort voorstelling te maken van hoe je reisbestemming eruit gaat zien en dat was tijdens mijn ferry-overtocht van Zeebrugge naar Hull begin september 2014 niet anders. In de kleine kajuit aan boord droomde ik een nachtje van het Schotland uit mijn verbeelding. Eens aan land gereden (aan de linkerkant zoals dat hoort in Groot-Brittannië) stond ons nog een trip door het Engelse landschap te wachten met heel wat bochtenwerk, veel schapen, weids uitgestrekte groene vlakten en tussenstopjes aan enkele sites van 'Hadrian's Wall' die de noordelijke grens van het Romeinse rijk moest beschermen tegen aanvallen van de barbaren. Ik had mijn chauffeur bij en kon dus heerlijk achterover leunen en al die indrukken op me laten afkomen ...

Melrose Abbey
Melrose Abbey ... één van de border abbeys gelegen in de grensregio tussen Engeland en Schotland werd grotendeels verwoest tijdens de oorlogen tussen de Schotten en de Engelsen waardoor er alleen nog een roze en okergetinte ruïne te bezichtigen valt met daarrond heel wat graven. We kwamen hier net voor sluitingstijd aan maar mochten toch nog een kijkje gaan nemen. Wat een rustige plek! Na heel wat uurtjes in de auto was dit een welgekomen afwisseling om rustig wat rond te slenteren door de ruïne, de toren te beklimmen van waar je een mooi overzicht had over de omgeving en te ontdekken dat er naast eeuwenoude graven ook erg recente graven terug te vinden waren van de plaatselijke adellijke familie. Na ons bezoekje aan Melrose Abbey zetten we onze trip verder richting Stirling waar we de eerste keer, vlakbij 'Stirling Castle', zouden overnachten. Ons Schotse avontuur kon nu echt beginnen ...

Van Stirling Castle langs Loch Lomond tot Oban
Onze voormiddag ronddolen in Stirling Castle ging gepaard met een regenbui ... maar hé, we waren dan ook in Schotland, wat hadden we dan verwacht? Vandaar ging het door het Trossachs National Park, nog altijd in de gietende regen, met de auto richting Loch Lomond en toen we daar uitstapten was het ook meteen gedaan met regenen. Boven het meer hingen nog mistsluiers, een zwaan kwam ons even goeiedag zeggen en ik was meteen gecharmeerd door de gezellige dorpjes aan de westelijke oevers van het meer. Tijd voor een wandelingetje vonden we en dus beklommen we een stukje van The Cobbler (Ben Arthur). Beklimmen is misschien wel wat overdreven maar het was een leuke wandeling met adembenemende vergezichten en een alleen-op-de-wereld gevoel! Vandaar ging het verder naar een gezellige Bed & Breakfast in Oban, een leuk stadje aan de kust van waaruit veel boten naar de Schotse eilanden vertrekken. We wandelden naar 'McCaig's Tower', een colloseumachtig gebouw en hadden vandaar een schitterend zicht op de zonsondergang. Ook later vanuit een visrestaurantje konden we verder genieten van dit schouwspel.

De Ben Nevis, Loch Ness & Inverness
Een tocht langs de Great Glen, een aaneenschakeling van valleien en meren, stond de volgende dag op ons programma. Net voorbij Fort William (een stadje met onnoemelijk veel Bed & Breakfasts) namen we de kabelbaan naar boven voor een wandeling op hoogte. Er stond hier een straf windje en er was veel mist maar we vingen toch een glimp op van de Ben Nevis, de hoogste berg van Schotland die gelegen is in de Grampians. Van daaruit zetten we koers naar Loch Ness en daar brachten we een bezoekje aan 'Urquhart Castle', gelegen aan de oevers van het meer, en dat onder een aangenaam zonnetje. Voor de geïnteresseerden, er was geen spoor van Nessie te bekennen, die was waarschijnlijk zelf op vakantie, dus reden we maar verder naar Inverness, de meest noordelijke stad van onze trip die we zouden aandoen.

Whisky, Balmoral Castle & de Royal Deeside
Het westen van Schotland mag dan wel gekenmerkt worden door de meren, donkergroene kleuren en bergen ... in het oosten speelt de paarse heide een hoofdrol. In Glenfiddich bezochten we de whiskydistillerij, want geen Schotse vakantie zonder whisky natuurlijk, en dat was, hoewel ik niet echt weg ben van deze typisch Schotse drank, echt wel eens de moeite. Van daaruit reden we door alweer schitterende landschappen richting Perth (het Schotse Perth welteverstaan!) en bezochten onderweg nog wat gezellige dorpjes. De Britse koninklijke familie was op vakantie in Balmoral Castle dus van dit bekende kasteel zagen we niet meer dan een torentje in de verte.

St. Andrews & Edinburgh Castle
Tijdens onze laatste dag in Schotland vertrokken we al vroeg naar het universiteitsstadje St. Andrews, gelegen aan de oostelijke kust van Schotland. We bezochten er St. Andrews Castle en doken er zelfs een ondergrondse tunnel in, beklommen er St. Andrews Cathedral en doolden wat door de straatjes. Kort daarna vertrokken we naar Edinburgh voor een kort bezoekje aan Edinburgh Castle want 's avonds werden we heel wat kilometers verderop verwacht in York (Engeland) waar we de volgende dag York Minster nog zouden bezoeken, de grootste gothische kathedraal in Noord-Europa bekend om zijn enorme collectie gebrandschilderde vensters. Ons Schotse avontuur zat er immers al op.

Schotland is een aanrader ... iedereen verklaarde me voor gek dat ik de regen ging opzoeken tijdens mijn vakantie maar eigenlijk hebben we naar Schotse termen heel mooi weer gehad en wanneer het dan toch regende zaten we in de auto. Ik ga zeker nog eens terug voor een citytripje Edinburgh en voor een bezoekje aan de Schotse eilanden waarbij ik zeker 'the Isle of Skye' wil ontdekken. Schotten zijn trouwens uiterst sympathieke mensen, we hadden leuke gesprekken tijdens ons ontbijt in de verschillende bed & breakfasts, onder andere met twee Schotse zussen die naar een trouwfeest moesten en met een wat oudere dame die overduidelijk geïnteresseerd was in politiek hadden we het over het Schotse referendum dat zou doorgaan wanneer onze vakantie erop zat. Kan jij ook genieten van rust en onmetelijke landschappen? Trek dan zeker eens naar de Schotse hooglanden, je zal er van houden! Voor een voorsmaakje kan je alvast enkele van mijn foto's bekijken!